Przejdź do głównej zawartości

„Inovroclaviensis” tańczy historycznie … ( 14-15.02.2015)

Kreatywna w działaniach młodzież z zespołu „Musica Antiqua Inovroclaviensis” z MDK im. Janusza Korczaka w Inowrocławiu zimowe ferie’2015 rozpoczęła dwudniowymi warsztatami tańca historycznego. Zajęcia prowadził sam maestro Ryszard Wojtala, tancerz, choreograf, pedagog Warszawskiej Szkoły Filmowej, na kierunku Aktorstwo Nowych Mediów, gdzie prowadzi zajęcia z ruchu scenicznego. Uczy także na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie przedmiotu „Taniec” na wydziale wokalno-aktorskim. Absolwent AM im. F. Chopina w Warszawie na Wydziale Pedagogiki Tańca, w klasie prof. Danuty Piaseckiej. Juror w wielu konkursach tańca.

Po co nam takie warsztaty ?! Właśnie, dobre pytanie ….
Oglądając film historyczny „Królowa Bona” podziwiamy polski dwór, tańce z epoki renesansu i podglądamy obowiązującą wtedy etykę kultury dworskiej zwaną także rycerską. Właśnie muzykę z dworów europejskich, a przede wszystkim sztukę polskiego renesansu w muzyce, śpiewie i tańcach dworskich promuje koncertami już od 35 lat zespół „Musica Antiqua Inovroclaviensis” pod kier. art. Izabeli Szyma-Wysockiej i Danuty Szyma. Nasz zespół to ambasador , żywa prezentacja polskiego dziedzictwa dawnych epok w kulturze europejskiej. Dla przetrwania pamięci o tej kulturze nasza młodzież uczy się tradycji i muzyki tych czasów.

Zajęcia w „Korczaku” miały charakter otwarty. Ochoczo i z entuzjazmem uczestniczyła w nich również grupa dziecięca i niektórzy chórzyści „Inovroclaviensis Cantans”. Dla miłej atmosfery pracy mistrza z młodzieżą przyczyniły się również przypadające właśnie wtedy „walentynki”. Główną asystenturę w zajęciach z mistrzem prowadziła Sara Szukalska, absolwentka zespołu i studentka UMK w Toruniu. Ocenę wyróżniającą z umiejętności w sztuce tańca klasycznego otrzymali Sebastian Giemza, Kacper Świtaj, Natalia Kowalkowska, Weronika Wysocka i Radek Tarasek. Należy jednak zaznaczyć, że wyróżnieni korzystali już z takich zajęć w poprzednich edycjach tańca historycznego dla zespołu, prowadzonych wówczas przez choreografa Julittę Łubińską-Zielińską. Nad sprawną organizacją przerw na odpoczynek i posiłki dla uczestników czuwała Pani Katarzyna Kowalkowska, przewodnicząca Rady Rodziców przy MDK w Inowrocławiu.

Maestro Ryszard Wojtala wykonał liczne choreografie w kraju i za granicą. Prowadził wiele razy „Seminaria choreograficzne" dla instruktorów tańca w Orchard Lake, Michigan w USA. Choreograf II Festiwalu Kultury Włoskiej "arte, cultura, musica e..." , pod honorowym patronatem Jego Ekscelencji Aldo Mantovaniego Ambasadora Republiki Włoskiej w Polsce. Choreograf programu „Roztańczony Chopin”, Zamość 2009 - przy współudziale Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ułożył choreografię do „Malagueny” z suity „Andalucia” Ernesto Lecuona dla baletu Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiegoi wystąpił w niej również jako tancerz. Choreograf międzynarodowych warsztatów tańca, w ramach programu „Wszyscy jesteśmy Słowianami” pod patronatem Fundacji Krzyżowej dla Porozumienia Europejskiego –EUROPEUM’2006.

Ryszard Wojtala tańczy w repertuarze: narodowym, operetkowym, musicalowym, ludowym, rewiowym, charakterystycznym, historycznym, uczestnicząc w niezliczonej ilości występów.
Wieloletni solista Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego w premierach spektakli: „Na kwaterze” Stanisława Moniuszki, reżyser i choreograf Hanna Chojnacka. „Polonia Restituta”, widowisko historyczno-muzyczne, reżyser Józef Grubowski, choreografia Witold Borkowski. „Witaj majowa jutrzenko”- scenografia Tadeusz Kaczyński, reżyser Maciej Rayzacher.
„Kościuszko pod Racławicami” Wł. L. Anczyca, reżyser Bogdan Augustyniak. „Manewry miłosne” scenariusz i reżyser Jerzy Gruza. „Kram z piosenkami” Leona Schillera, inscenizacja Witold Gruca. „Koncert Warszawski” Richarda Addinsella , choreografia Jerzy Gogół. „Ostatnie werble” Jana Maklakiewicza , choreografia Emil Wesołowski. „Romeo i Julia”, reżyser i choreograf Janusz Józefowicz, muzyka Janusz Stokłosa.
Liczne zagraniczne tournée w Europie, Ameryce, Azji, Afryce z „Gruber Ballet Opera”. Spektakle: „Best of Broadway”, reżyser Jerzy Gruza, choreografia Bogdan Jędrzejak; „Bal a Vienne chez Johann Strauss”, reżyser i choreograf Janina Niesobska-Paradowicz, a także „Orzeł Biały”, reżyser Bogdan Augustyniak.











Popularne posty z tego bloga

30 Lecie "Inovroclaviensis"

Z Inowrocławskiej Bazyliki popłynęła w świat

O gólnopolska TVP3 Katowice transmitowała świąteczny koncert chóru Canticum Novum z Wodzisławia Śląskiego, pod dyrekcją Emilii Roszak – Kopiec, do matury inowrocławianki i uczestniczki zespołów Danuty Szyma. W programie koncertu wysłuchaliśmy kompozycji inowrocławskiej kompozytorki Aleksandry Brejzy „Hej kolęda, rodzi się Pan”, którą śpiewają chóry Pueri Cantores z całej Polski. Prawykonanie tej kolędy miało miejsce już w 2008.01.06 na koncercie Inovroclaviensis Cantans pt. „Kolędy świata”, w inowrocławskiej bazylice. Gratulujemy chórowi Canticum Novum z OPP w Wodzisławiu Śląskim i dziękujemy za świąteczny koncert !!!! https://www.facebook.com/CanticumNovumWodzislaw/videos/422983928838633 Materiały: Archiwum dyrygentów: Danuta Szyma, Izabela Szyma – Wysocka   z   MDK im. J. Korczaka  w Inowrocławiu, zespoły: Musica Antiqua Inovroclaviensis oraz chór Inovroclaviensis Cantans Emilia Kopiec z OPP Wodzisław Śląski – Canticum Novum Tekst:DS

Barka - Inovroclaviensis Cantans

„Barkę” w bazylice   śpiewał „Inovroclaviensis” Dziś właśnie wspominamy   100 rocznicę urodzin wielkiego Polaka, Świętego Jana Pawła II. Z kart historii: Ulubioną pieśń JP II „Barkę” w romańskiej bazylice pw. Imienia NMP w Inowrocławiu śpiewał chór „Inovroclaviensis Cantans” z MDK im. J. Korczaka pod dyrekcją Izabeli Szyma–Wysockiej .   amatorskie nagranie archiwalne chóru. Organy: Danuta Szyma (tekst DS)