Kreatywna w działaniach młodzież z zespołu „Musica Antiqua Inovroclaviensis” z MDK im. Janusza Korczaka w Inowrocławiu zimowe ferie’2015 rozpoczęła dwudniowymi warsztatami tańca historycznego. Zajęcia prowadził sam maestro Ryszard Wojtala, tancerz, choreograf, pedagog Warszawskiej Szkoły Filmowej, na kierunku Aktorstwo Nowych Mediów, gdzie prowadzi zajęcia z ruchu scenicznego. Uczy także na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie przedmiotu „Taniec” na wydziale wokalno-aktorskim. Absolwent AM im. F. Chopina w Warszawie na Wydziale Pedagogiki Tańca, w klasie prof. Danuty Piaseckiej. Juror w wielu konkursach tańca.
Po co nam takie warsztaty ?! Właśnie, dobre pytanie ….
Po co nam takie warsztaty ?! Właśnie, dobre pytanie ….
Oglądając film historyczny „Królowa Bona” podziwiamy polski dwór, tańce z epoki renesansu i podglądamy obowiązującą wtedy etykę kultury dworskiej zwaną także rycerską. Właśnie muzykę z dworów europejskich, a przede wszystkim sztukę polskiego renesansu w muzyce, śpiewie i tańcach dworskich promuje koncertami już od 35 lat zespół „Musica Antiqua Inovroclaviensis” pod kier. art. Izabeli Szyma-Wysockiej i Danuty Szyma. Nasz zespół to ambasador , żywa prezentacja polskiego dziedzictwa dawnych epok w kulturze europejskiej. Dla przetrwania pamięci o tej kulturze nasza młodzież uczy się tradycji i muzyki tych czasów.
Zajęcia w „Korczaku” miały charakter otwarty. Ochoczo i z entuzjazmem uczestniczyła w nich również grupa dziecięca i niektórzy chórzyści „Inovroclaviensis Cantans”. Dla miłej atmosfery pracy mistrza z młodzieżą przyczyniły się również przypadające właśnie wtedy „walentynki”. Główną asystenturę w zajęciach z mistrzem prowadziła Sara Szukalska, absolwentka zespołu i studentka UMK w Toruniu. Ocenę wyróżniającą z umiejętności w sztuce tańca klasycznego otrzymali Sebastian Giemza, Kacper Świtaj, Natalia Kowalkowska, Weronika Wysocka i Radek Tarasek. Należy jednak zaznaczyć, że wyróżnieni korzystali już z takich zajęć w poprzednich edycjach tańca historycznego dla zespołu, prowadzonych wówczas przez choreografa Julittę Łubińską-Zielińską. Nad sprawną organizacją przerw na odpoczynek i posiłki dla uczestników czuwała Pani Katarzyna Kowalkowska, przewodnicząca Rady Rodziców przy MDK w Inowrocławiu.
Maestro Ryszard Wojtala wykonał liczne choreografie w kraju i za granicą. Prowadził wiele razy „Seminaria choreograficzne" dla instruktorów tańca w Orchard Lake, Michigan w USA. Choreograf II Festiwalu Kultury Włoskiej "arte, cultura, musica e..." , pod honorowym patronatem Jego Ekscelencji Aldo Mantovaniego Ambasadora Republiki Włoskiej w Polsce. Choreograf programu „Roztańczony Chopin”, Zamość 2009 - przy współudziale Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Ułożył choreografię do „Malagueny” z suity „Andalucia” Ernesto Lecuona dla baletu Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiegoi wystąpił w niej również jako tancerz. Choreograf międzynarodowych warsztatów tańca, w ramach programu „Wszyscy jesteśmy Słowianami” pod patronatem Fundacji Krzyżowej dla Porozumienia Europejskiego –EUROPEUM’2006.
Ryszard Wojtala tańczy w repertuarze: narodowym, operetkowym, musicalowym, ludowym, rewiowym, charakterystycznym, historycznym, uczestnicząc w niezliczonej ilości występów.
Wieloletni solista Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego w premierach spektakli: „Na kwaterze” Stanisława Moniuszki, reżyser i choreograf Hanna Chojnacka. „Polonia Restituta”, widowisko historyczno-muzyczne, reżyser Józef Grubowski, choreografia Witold Borkowski. „Witaj majowa jutrzenko”- scenografia Tadeusz Kaczyński, reżyser Maciej Rayzacher.
„Kościuszko pod Racławicami” Wł. L. Anczyca, reżyser Bogdan Augustyniak. „Manewry miłosne” scenariusz i reżyser Jerzy Gruza. „Kram z piosenkami” Leona Schillera, inscenizacja Witold Gruca. „Koncert Warszawski” Richarda Addinsella , choreografia Jerzy Gogół. „Ostatnie werble” Jana Maklakiewicza , choreografia Emil Wesołowski. „Romeo i Julia”, reżyser i choreograf Janusz Józefowicz, muzyka Janusz Stokłosa.
Liczne zagraniczne tournée w Europie, Ameryce, Azji, Afryce z „Gruber Ballet Opera”. Spektakle: „Best of Broadway”, reżyser Jerzy Gruza, choreografia Bogdan Jędrzejak; „Bal a Vienne chez Johann Strauss”, reżyser i choreograf Janina Niesobska-Paradowicz, a także „Orzeł Biały”, reżyser Bogdan Augustyniak.