Przejdź do głównej zawartości

Koncerty „Inovroclaviensis” z dworską kulturą rycerską

Na lekcje  z choreografem i tancerzem Ryszardem Wojtalą zespół muzyki dawnej „Musica Antiqua Inovroclaviensis” przygotowywał się logistycznie już dużo wcześniej. W dniach 16-17.01.2016 odbyły się bardzo pracowite i ciekawe warsztaty tańca historycznego podczas  których wszyscy uczestnicy uczyli  się obowiązującej w czasach renesansu etyki dworskiej. Zaawansowana grupa uczestników nauczyła się oczywiście dwóch nowych układów tanecznych.  Powiedzenie, że ktoś  „zachował się jak  rycerz” jeszcze w dzisiejszych czasach można usłyszeć przy opisie jakichś zdarzeń.  Oglądając filmy historyczne podziwiamy polski dwór, tańce z epoki renesansu i podglądamy obowiązującą wtedy etykę kultury dworskiej zwaną także rycerską. Właśnie muzykę z dworów europejskich, a przede wszystkim sztukę  polskiego  renesansu  w muzyce, śpiewie i tańcach dworskich promuje koncertami już od 36 lat zespół „Musica Antiqua Inovroclaviensis” pod kier. art. dr Izabeli Szyma-Wysockiej i Danuty Szyma.
Nasz zespół to ambasador, żywa prezentacja polskiego dziedzictwa dawnych epok w kulturze  europejskiej.  Dla przetrwania pamięci o tej kulturze nasza młodzież uczy się tradycji i muzyki tamtych czasów. A co  myślą sami wykonawcy  koncertów  o tej „super grzecznościowej” i godnej naśladowania  dziś kulturze? Wywiadu w tym temacie udzielili  nam Sara Szukalska, studentka UMK w Toruniu i Sebastian Giemza z Technikum Budowlanego o profilu  Geodezja  w Inowrocławiu,  członkowie zespołu muzyki dawnej.

Saro, już kilka lat wykonujesz z zespołem tańce dworskie. Co mówi wtedy podczas koncertu  twoja wyobraźnia  co wtedy odczuwasz? Możesz opisać nam te wrażenia?

„Tak, bardzo chętnie podzielę się nimi. Gdy śpiewam lub tańczę na scenie razem z zespołem i jestem w kostiumie renesansowym  czuję się wręcz niesamowicie. Zupełnie jakbym żyła w tamtych  czasach. Tańczymy z taką gracją,  jaka niegdyś obowiązywała dworzan na co dzień nawet w chodzeniu. Dla nich to był wymóg dobrego wychowania i wykształcenia, jednym słowem taka codzienność ich życia doczesnego. Dla nas jest to wspaniałe przeżycie, że w ten sposób w jakiejś części odtwarzamy i szerzymy  dziś  dawną polską kulturę, nie tylko śpiewem i grą na instrumentach. Gdy patrzę na członków naszego zespołu, jestem pełna podziwu i szacunku do nich, wiedząc że ich rówieśnicy w tym czasie trwonią czas  np. przesiadując  w Internecie, a my tworzymy  coś tak pięknego, kształcąc przy tym swoje talenty muzyczne i aktorskie. Wielu z nas nie mieszka w Inowrocławiu i dojeżdża na próby z powiatu, poświęcając czas wolny na kreatywne tworzenie tej sztuki. Widz siedzi sobie wygodnie i patrzy na nas jak wykonujemy tańce i poruszamy się z elegancją po scenie, myśląc, że to nic trudnego. Oczywiście tak się tylko wydaje, bo to trudna sztuka. My wkładamy w to całe swoje serce, żeby wszystko wyszło nam idealnie. Tych emocji nie da się opisać zwykłymi słowami, trzeba to przeżyć. Zadaniem naszego zespołu jest promowanie piękna  w muzyce i pięknego zachowania miedzy ludźmi jak to mówił niezapomniany Bogusław Kaczyński, komentując koncerty” – mówi  Sara.

Natomiast Sebastian stwierdził tak  „ … koncerty z zespołem dają mi daje mi wiele radości. Każdy występ jest nowym niepowtarzalnym doświadczeniem. Podczas koncertu jestem  bardzo skoncentrowany na tym co robię, myślę tylko o tym aby wyszło jak najlepiej. Dzięki dobrej współpracy w zespole wszystkie koncerty wychodzą na wysokim poziomie, a oklaski publiczności są najlepszym podziękowaniem za naszą pracę artystyczną wykonaną na scenie. Cieszę  się, że pokazujemy słuchaczom jak można kreatywnie spędzać wolny czas, a przy okazji uczyć się historii. Może przede wszystkim rodzice małolatów powinni zapisać dziecko do tak kształtującego osobowość chóru czy zespołu, tak jak to zrobili moi rodzice przed kilku laty” takim stwierdzeniem zakończył wywiad Sebastian.

Zapraszamy do obejrzenia galerii „roztańczonych zdjęć” z  warsztatów i niektórych  wydarzeń  „Musica Antiqua Inovroclaviensis”  podczas których zespół prezentował tańce z dworów Europy: w Sali o. Kordeckiego  na Jasnej Górze (2015), w Pałacu Górków uświetniając  Jubileusz 40 lecia Muzeum Archeologicznego  w Poznaniu (2007),  w sztuce pt. „W komnatach Króla Jegomości”  na inaugurację 400 lecia Stołeczności Warszawy w Złotej Sali  Zamku Królewskiego  z udziałem  aktorów Teatru Polskiego (1996). Na  Bydgoskim Festiwalu Muzycznym ( 1987,  2004 ). Na X Festiwalu Musica Antiqua Europae Orientalis  dla muzykologów  biorących udział w festiwalu (1994). Kilkakrotnie koncertował na Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie, w Ratuszu i Katedrze Św. Janów w Toruniu, na Bydgoskich Impresjach Muzycznych.  Dał open concert  na dziedzińcu Pałacu Hofburg we Wiedniu (2014), przed Pałacem Królewskim i także Muzeum Nobla w Sztokholmie  (2009) i etc.

Ryszard Wojtala, wieloletni solista Reprezentacyjnego Zespołu Artystycznego Wojska Polskiego, tancerz, choreograf, pedagog Warszawskiej Szkoły Filmowej, na kierunku Aktorstwo Nowych Mediów, gdzie prowadzi zajęcia z ruchu scenicznego. Uczy także na  Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka  Chopina w Warszawie przedmiotu   „Taniec” na  wydziale  wokalno-aktorskim.  Absolwent  AM im. F. Chopina w Warszawie na Wydziale Pedagogiki Tańca, w klasie prof. Danuty Piaseckiej. Juror w wielu konkursach tańca. Ryszard Wojtala tańczy w repertuarze: narodowym, operetkowym, musicalowym, ludowym, rewiowym, charakterystycznym, historycznym, uczestnicząc w niezliczonej ilości występów.  Od wielu lat utrzymuje również współpracę choreograficzną z Zespołem Pieśni i Tańca "Wawel" Chicago, dla którego ułożył: suitę "Miasto Żywiec", "Starą Warszawę", "Krakowiaka ze Smokiem", "Górali żywieckich" i inne.

Warsztaty w „Korczaku” miały charakter otwarty. Ochoczo i z entuzjazmem  uczestniczyła w nich  również grupa dziecięca.  Asystentami mistrza w nauce   tańca klasycznego  byli Natalia Kowalkowska, Sara Szukalska i Sebastian Giemza. Oni uczestniczyli  w poprzednich edycjach  tańca historycznego dla zespołu, prowadzonych  wówczas przez choreografa Julittę Łubińską-Zielińską z Warszawy.  Nad  sprawną organizacją przerw na odpoczynek i posiłki  dla uczestników  czuwała Pani Katarzyna Kowalkowska,  przewodnicząca  Rady Rodziców przy MDK w Inowrocławiu przy wsparciu pań Julianny Andryszak i Małgorzaty Więzowskiej.

























Popularne posty z tego bloga

30 Lecie "Inovroclaviensis"

Z Inowrocławskiej Bazyliki popłynęła w świat

O gólnopolska TVP3 Katowice transmitowała świąteczny koncert chóru Canticum Novum z Wodzisławia Śląskiego, pod dyrekcją Emilii Roszak – Kopiec, do matury inowrocławianki i uczestniczki zespołów Danuty Szyma. W programie koncertu wysłuchaliśmy kompozycji inowrocławskiej kompozytorki Aleksandry Brejzy „Hej kolęda, rodzi się Pan”, którą śpiewają chóry Pueri Cantores z całej Polski. Prawykonanie tej kolędy miało miejsce już w 2008.01.06 na koncercie Inovroclaviensis Cantans pt. „Kolędy świata”, w inowrocławskiej bazylice. Gratulujemy chórowi Canticum Novum z OPP w Wodzisławiu Śląskim i dziękujemy za świąteczny koncert !!!! https://www.facebook.com/CanticumNovumWodzislaw/videos/422983928838633 Materiały: Archiwum dyrygentów: Danuta Szyma, Izabela Szyma – Wysocka   z   MDK im. J. Korczaka  w Inowrocławiu, zespoły: Musica Antiqua Inovroclaviensis oraz chór Inovroclaviensis Cantans Emilia Kopiec z OPP Wodzisław Śląski – Canticum Novum Tekst:DS

Barka - Inovroclaviensis Cantans

„Barkę” w bazylice   śpiewał „Inovroclaviensis” Dziś właśnie wspominamy   100 rocznicę urodzin wielkiego Polaka, Świętego Jana Pawła II. Z kart historii: Ulubioną pieśń JP II „Barkę” w romańskiej bazylice pw. Imienia NMP w Inowrocławiu śpiewał chór „Inovroclaviensis Cantans” z MDK im. J. Korczaka pod dyrekcją Izabeli Szyma–Wysockiej .   amatorskie nagranie archiwalne chóru. Organy: Danuta Szyma (tekst DS)